Тялото ни ежедневно преработва храната и напитките, които консумираме, извличайки от тях разнообразни витамини, минерали и вещества, от които се нуждае. Това обаче включва и веществата, от които нямаме нужда, а именно токсините. За щастие тялото ни си има собствени “филтриращи” системи и техники. 

В днешно време детокс режимите са изключително популярни, а мнението за тях е доста разнопосочно. Детоксът обикновено е кратък режим, чрез който да се намалят токсините и често включва цялостно гладуване или пък период на течности тип вода, чайове и сокове. Друг вариант е преминаването изцяло на плодове и зеленчуци, най-вече в суров вид, за определен период от време.  

Вярва се, че чрез гладуването се дава почивка на самото тяло и органи, черният дроб се стимулира да отдели и елиминира токсините и цялостно да се подобри кръвообращението. 

Факт е, че в съвременния начин на живот, ние се излагаме ежедневно на токсини, тъй като те ни заобикалят постоянно. Замърсители във въздуха, тежки метали, синтетични съставки в храната, водата, козметиката и буквално всичко, което използваме. Симптоми като чувствителност към парфюми, препарати и т.н., алергии към много неща, лош сън, постоянна умора, нужда от сладко, естрогенова доминантност или ПМС симптоми са част от показателите, че нещо не наред. 

Повечето детокс режими включват период на глад, период на пиене на сокове и течности, ограничаване на определени храни, прием на билкови (най-често) добавки. 

Напълно възможно е човек да се почувства добре още от началото, но също толкова често срещано е да имаме период на привикване, в който се отделят токсините и всъщност се чувстваме по-зле. 

Важно е да се спомене, че тези режими имат и странични ефекти. Именно поради тази причина днес ще се съсредоточим върху естествени детоксикиращи начини, най-вече храни, които имат такава роля в организма ни:

Зеленолистни зеленчуци – те са богати на хлорофил и неутрализират действието на химикалите и например тежките метали. Хлорофилът се свързва с токсините и ги изхвърля по естествен начин. Примери за зеленолистни са спанак, манго, коприва, киселец, тученица, кейл, магданоз, копър и други

Моркови – смята се, че фибрите в тях имат полза при елиминиране на излишния естроген от тялото, което ги прави чудесна храна

Зеле – съдържа сулфорафан – съединение, което помага срещу токсините; освен това съдържа фибри, витамини и минерали 

Чесън – може би най-добре познатият естествен антибиотик, който не само ни предпазва от болести, но и помага за пречистване; има не само антибактериални свойства, но и противогъбични и антипаразитни; той има способност да стимулира производството и усвояването на селен и сяра – важни компоненти за детоксикация

Джинджифил – подобно на чесъна, джинджифилът е много известен с предпазните си свойства; той укрепва имунната система и действа детоксикиращо 

Фибри – всички храни, които са богати на фибри помагат за почистване на лигавицата от натрупаните токсини, това включва разнообразни плодове и зеленчуци

Авокадо – може да помогне за синтеза на глутатион – мастър антиоксидант, който стимулира черния дроб и неговата детоксикираща функция 

Орехи – богати са на аминокиселината аргинин, която има роля в детоксикацията на черния дроб 

Боровинки – съдържат антоцианин – помага в борбата с оксидативния стрес и свободните радикали

Ябълки – те са богати на пектин, който действа пречистващо на чревния тракт

Цвекло – изключително богато на антиоксиданти, абсорбира токсините и има детоксикиращ ефект 

Цитруси – лимоните например стимулират черния дроб и повишават имунитета, а грейпфрутът е богат на витамин С и може да подпомогне храносмилането 

Зелен чай – съдържа катехини, които подпомагат работата на черния дроб

Водорасли – примери са така нашумелите суперхрани спирулина и хлорела, които са богати на ценни вещества; имат алкализиращ ефект и също подобряват цялостно храносмилането 

И още …

Черният дроб има над 500 функции, включително детоксикация, съхранение на гликоген, витамини, минерали, разграждане на мазнини, въглехидрати, протеини, производство на жлъчен сок и т.н. ⁣Ако черният дроб страда, той не успява да премахне всички токсини (например излишния естроген) и те се абсорбират отново в тялото.⁣

Черният дроб се нуждае от: ⁣

– достатъчно ХРАНА и енергия за да може да изпълнява функциите си ⁣

– аминокиселини, антиоксиданти, В витамини, витамин С и Е, холин, магнезий, селен, цинк и т.н. ⁣

…но това не означава да посегнем към всички тези ДОБАВКИ. Нека първо разчитаме на ХРАНАТА!⁣ Още храни, които са полезни за черния ни дроб:

  • черен дроб от пасищно телешко (чували ли сте теорията, че всеки орган помага за органа, който лекуваме -> тоест телешкият черен дроб помага за нашия черен дроб)⁣
  •  качествени въглехидрати от кореноплодни зеленчуци и плодове⁣
  •  наситени мазнини, например масло
  • костен бульон, колаген, желатин⁣

А какво пречи на черния дроб на първо място?⁣

СТРЕС! Преработени храни, алкохол и малко храна, които водят до всякакви хронични проблеми, включително с кожата, съня, храносмилането, алергии, мигрени и т.н. Напомняме и, че не само храната е важна, а това, което ни обгражда вкъщи – козметика (лице, коса, зъби), вода, тигани и съдове за съхранение (стъкло > пластмаса).