Да изключа ли глутена? Тема, която набира все повече популярност. Нека разгледаме причините за това, както и плюсовете и минусите на консумацията на глутен. 

 

В съвременния начин на хранене, глутенът присъства във все повече храни като скрита съставка. 

 

Защо да изключим глутена? 

 

Според редица проучвания (да, тази тема е разгорещена дискусия и в научните среди), глутенът може да повлияе негативно и да доведе до пропускливи черва. Това най-общо казано означава, че когато са пропускливи, червата ни допускат по-големи молекули храна, бактерии и патогени да навлизат в кръвния поток. Това от своя страна пък може да доведе до възпалителни процеси и имунен отговор, тъй като тялото (и по-точно имунната система) не разпознават тези частици. 

 

Още минуси на глутена:

 

  • При масовото отглеждане и преработка на пшеница, се използва препарата Раундъп, а глифозатът (основна негова съставка) влияе изключително негативно на тялото и по-специално червата ни ** ИЗВОД 1: качеството е ключово!
  • Благодарение на глиадина (протеин в пшеницата) пшеницата има пристрастяващи свойства и това ни кара да консумираме повече калории.
  • Съвременната пшеница е хибридизирана и все по-преработена.
  • Продуктите, в които се съдържа глутен, обикновено са изключително преработени – някои консерванти (като калциев пропионат) се свързват с проблеми в аутистичния спектър. 

 

С повишено внимание:

 

Повечето хора, които решават да изключат глутена го правят, защото са чули, че е добре. Но всъщност попадат в капана на “безглутеновите храни” – за жалост те са станали толкова модерни, че масово се смятат за здравословни, а всъщност съдържат 10 други съставки на мястото на глутена, коя от коя по-преработени. 

 

Кой трябва да изключи глутена?

 

Разбира се, че няма еднозначен отговор и нещо, което е задължително най-добро за всички. Но хората, които 

  • имат цьолиакия;
  • глутенова чувствителност или непоносимост, която е доказана;
  • високи анти-глиадинови антитела;

 

със сигурност е добре да изключат глутена

 

А тези, които:

 

  • имат автоимунно заболяване
  • храносмилателни проблеми 
  • болки в ставите
  • кожни проблеми
  • тревожност
  • мозъчна мъгла

 

биха могли да се почувстват много по-добре без глутен, но все пак всичко е индивидуално. 

Симптомите на чувствителност към глутен може да се проявят много бавно и да се разпознаят много трудно, но това е още една причина да наблюдавате тялото си. 

 

А какво да правят всички останали хора, които нямат доказана непоносимост към глутен?

 

Преценете как се чувствате, но най-вече обърнете внимание на качеството на продуктите. Това е ключово не само при решението дали човек да консумира глутен, но и при решението да се храним здравословно и да се грижим за себе си. Какво означава това?

 

  • изберете хляб, приготвен с квас
  • избягвайте пакетираните и готови тестени изделия в магазините (хлябове, кроасани и т.н.) 
  • ако приготвяте печива вкъщи, избирайте брашно, смляно на каменна мелница, без добавени подобрители и консерванти 

 

Много хора усещат огромно подобрение в начина, по който се чувстват, когато заменят хляба с такъв с квас – той е с бавна ферментация, което е правилният начин за приготвяне на зърнени и бобови храни, както и ядки и семена. (Запомнете 3-те най-добри метода: накисване, покълване и ферментиране). 

 

Ако смятате, че е по-добре да избегнете глутена, когато това е възможно, можете да откриете много рецепти, в които продуктите са подбрани специално за такава диета. Рецептите са подготвени за блога на Parkmart от автора на тази статия – Анелия Ганчева – създател и на блога Healthylicious, където тя споделя още ценни съвети за пълноценно и здравословно хранене и начин на живот.